euskalkultura.eus

euskal diaspora eta kultura

Besteek esana

Euskadiko Orkestraren ‘Boleroak’ Salzburgo liluratu du (Euskadiko Orkestran)

2024/02/09

Ravelen 'Bolero' 'Basque National Orchestra'-k Salburgoko Denboraldian aurkeztu behar zituen programen baitan erakargarritasun gehien zuen obra zen, eta interes handia piztu zuen, baina espero baino harrigarriagoa izan da publikoaren erantzuna, orain arte hirian orkestrak eman dituen bi kontzertuetan aretoa ia betetzeraino iritsi baita. Gaur amaituko da orkestraren Austriako bira arrakastatsu hau Salzburgon egingo den hirugarren eta azken kontzertuarekin. Honetan ere sarrera guztiak saldu dira.

Lotura: Euskadiko Orkestra

Linzeko Brucknerhausen lehen kontzertu bat eta Salzburgoko Grosses Festspielhausen beste bi eman ondoren, Euskadiko Orkestrak amaitutzat emango du gaur Austriako lurretan egiten ari den bira arrakastatsua, Mozarten jaioterriko areto handian eskainiko duen azken hitzordu batekin.

Salzburgoko lehen egunean sumatu zen arrakasta, Reinhold Gliereren Harparako kontzertuarekin, Xavier de Maistre bakarlari frantsesaren esku magikoetan, eta Dmitri Xostakovitxen Hamargarrenarekin. Baina atzo, otsailak 8, garaipena nabarmena izan zen Euskadiko Orkestra eta Robert Treviño titularrak Ravel hautatu zutenean programaren plater nagusi gisa. Jakina da Ziburuko konpositoreari eskainitako azken bi grabazioek arrakasta handia lortu dutela mundu osoan zehar. Sekretua honakoa izan da: orkestrak Ravel bere begirada propioaz aurkeztu du, bere alderik euskaldunena nabarmenduz. Kontzertuaren lehen zatian Bizeten Carmenen lehenengo suitea eta Maistrek maisutasunez Alberto Ginasteraren Harparako kontzertua eskaini ondoren, Euskadiko Orkestrak eta Treviñok Salzburgoko Grosses Festspielhausen Ravelen Alborada del gracioso, Rapsodie espagnole eta Pavane pour une infante défunte interpretatu zituzten, Boléro ospetsu eta unibertsalera iritsi arte. Eta azken obra honetan orkestrak dena eman zuen, Ravelen kapritxoei erantzunez, familia instrumental ezberdinek partiturak markatzen duen in crescendo hori gorenera emanez.

Txalo-zaparrada handia entzun zen areto osoan minutu luzez, Thomas Heissbauer programatzailearen zorionerako. Hau esan zuen berak kontzertua amaitzean: “ez da batere ohikoa hain publiko apartaren erantzun hori. Garrantzitsua eta interesgarria da hirira hain ezagunak ez diren beste kultura eta orkestra batzuk ekartzea, maila handia ematen baitute eta beren herrialdeetako enbaxadore handi bihurtzen baitira”. Ildo beretik mintzatu zen Andoni Iturbe Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburuordea ere, Salzburgoko lehen bi kontzertuetan egon zena: “Oso harro nago euskalduna naizelako eta Euskadi ordezkatzen duzuelako —esan zion orkestra osoari arratsaldeko entseguan— oso zirraragarria izaten ari da; kultur enbaxadore handiak izaten ari zarete”.

Robert Treviñok eta Oriol Rochek zorion-mezuak jaso zituzten bertaratutako publikoaren aldetik. Orkestrak eskaini zituen hiru bisek ikusentzuleen interesa piztu zuten, zalantzarik gabe: Jesus Guridiren Hamar euskal melodiatako Amorosa, Brahmsen bosgarren Hungariar dantza eta Geronimo Gimenezen Luis Alonsoren ezteien pausaldia.

Linz, Danubioren ibaiertzean

Euskadiko Orkestrak otsailaren 6an, asteartea, eman zion hasiera Austriako birari Linzeko Brucknerhaus aretoan. Linz Brucknerren lurraldea da, baita musika tradizio handikoa ere. Bere aretoak Europako akustika onenetako bat dauka eta bertan, Danubio ibaiaren ertzean, Ravelen katalogo zabal bat entzun ahal izan zen, baita Ginasteraren Harparako kontzertua ere, berriz ere Xavier de Maistre harpajole frantziarraren eskuetan, bidaide izan duguna bira osoan barrena.

Salzburgo, Mozarten baimenarekin

Gaur Euskadiko Orkestrak programa errepikatuko du Salzburgon, Ravelen Bolero plater nagusitzat hartuta. Eta, horrekin, maila eta exijentzia handiko nazioarteko bira berri bati amaiera emango dio. Bira honetara musika klasikoaren tokirik garrantzitsuenetako batean aurkezteak eskatzen duen errespetuarekin iritsi ziren orkestraren musikariak, eta maila bikaina eman dute. Salzburgok hainbat superlatibo biltzen dituela jakina da, izan ere, munduko hiririk ezagunenetakoa eta garrantzitsuenetakoa da artistikoki eta kulturalki. Wolgang Amadeus Mozarten sorlekua da, historiako musikari garrantzitsu eta garrantzitsuenetako bat, eta munduko musika klasikoko jaialdi jendetsu eta garrantzitsuenetako bat hartzen du bere baitan. Jaialdi hau kontzertu-areto bikain batean ospatzen da, Grosses Festspielhaus (Jaialdien Etxe Handia), Mönchsberg mendiaren hegal ikusgarriari irabazitakoa eta 100 metroko zabalerarekin munduko handienetako bat den kutxa eszeniko handi bat duena. Gainera, hiria Gizateriaren Kultur Ondare izendatu dute.

Euskal zuhaitz bat Austriako basoetan

Grosses Festspielhaus aretoak 2.200 lagunentzako lekua du. Hiru hitzorduak batuta, sei mila lagunek baino gehiagok entzungo dute Euskadiko Orkestra Salzburgora egindako bisita honetan (zazpi mila inguru, Linzeko publikoa gehituz gero). Heren bat bertako herritarrak, beste heren bat eskualdekoak eta azken herena Alemaniakoak, Salzburgok eskaintzen dituen kontzertuetara joateko desplazatzeko arazorik izan ohi ez dutenak. Sarrerek 99 €-rainoko prezioa izan dute.

Datu bitxi gisa balio dezala emanaldiaren ondoren artistei lorerik ez zaiela ematen; horren ordez, denboraldi honetatik aurrera, eta Salzburgotik igaro izanaren oroigarri gisa, artista edo orkestra bakoitzak bere izena eramango du zuhaitz batean, Austriako basoak basoberritzeko eta kontserbatzeko plan baten parte gisa.

Euskadi Basque Country / Baskenland

Kontzertu hauetan presente egon da Euskadi Basque Country markaren alemaniar bertsioa, Baskenland. Hala, Turismoaren Euskal Agentziak bat egin du bira honekin, Euskadi bultzatzeko eta aktibo kultural gisa posizionatzeko; kasu honetan, Euskadiko Orkestraren bidez.



« aurrekoa
hurrengoa »

© 2014 - 2019 Basque Heritage Elkartea

Bera Bera 73
20009 Donostia / San Sebastián
Tel: (+34) 943 316170
Email: info@euskalkultura.eus

jaurlaritza gipuzkoa bizkaia